… bolo zaradené do rokovania obecného zastupiteľstva /OZ/v utorok 22.mája ako jedna z tém v tzv. bode rôzne. Žiadosť organizátorov benefičného festivalu, ktorá podľa všetkého došla na obecný úrad prostredníctvom elektronickej pošty.
V nej boli uvedené tie isté dôvody, ktoré už v priebehu predchádzajúcich dní uvádzali organizátori na sociálnej sieti na svojej stránke s názvom Iniciatíva na obnovu hradu Krásna Hôrka po požiari dňa 10.3.2012, prostredníctvom ktorej oslovujú priateľov a sympatizantov:
„Bohužiaľ, stále nám chýbajú finančné prostriedky na vykrytie priamych nákladov súvisiacich s organizačno-technickým zabezpečením benefičných koncertov a ich produkciou. Ak máte vo svojom okolí, poznáte niekoho, spoločnosti, firmy alebo štedrých darcov, ktorí by vedeli prispieť a priožiť tak ruku k dielu, veľmi by sme sa potešili. Dajte nám o nich vedieť, a pevne verím, že im vieme zabezpečiť pre nich adekvátne plnenia – či už vo forme mediálneho priestoru, vstupeniek.“
Tento text spolu so žiadosťou o odpustenie poplatku za užívanie verejného priestranstva – areálu pod hradom – predniesol starosta Peter Bollo poslancom OZ. Počas rozpravy však vysvitlo, že skutočnosť, že na organizácii participuje aj NON-STOP Production a Občianske zduženie Tri ruže počujú prítomní prvýkrát. Poslanec Ferenc pripomenul, že žiadosti by sa mali prejednávať za prítomnosti žiadateľa, ďalší z poslancov zas to, že žiadosť nebola spomenutá počas pracovného stretnutia, ktoré sa konalo tesne pred oficiálnym zasadnutím.
Počas vynútenej prestávky potrebnej pre objasnenie podrobností starosta obce kontaktoval telefonicky Štefana Pogánya, správcu a predsedu predstavenstva Nadácie LINAJE, ktorý ho odporučil na štatutára združenia Tri ruže. Po ďalšom telefonáte zasadnutie pokračovalo, prerokovanie odpustenia miestnej dane bolo odročené na ďalší deň. Poslanci i ostatní prítomní dostali prísľub, že podrobnosti im budú predostreté v stredu o 17.30, prostredníctvom Petra Legnára, štatutára združenia, ktoré má miestnu organizáciu na starosti.
23.mája, za prítomnosti médií, sa poslanci dozvedeli, že zástupca združenie bol odvolaný kvôli organizačným záležitostiam do Banskej Bystrice (miesto konania prvého z koncertov pre hrad) a preto sa pred nich nemôže dostaviť. Taktiež sa z úst starostu mohli dozvedieť, že je maximálne nemorálne a neetické pýtať daň. Na absenciu žiadateľa, absenciu akejkoľvek zmluvy resp. jej návrhu sa zrejme kvôli prítomnosti médií pozabudlo. Prítomných 7 poslancov nakoniec odhlasovalo kladnú odpoveď pre žiadateľa, bez toho, aby mali jasno v tom, kto bude zabezpečovať poriadok počas priebehu verejného podujatia a kto bude dohliadať na dodržanie zdravotno-hygienických, požiarnych a bezpečnostných predpisov.
Výťažok z podujatia (i ostatných) by mal poputovať priamo samospráve v Podhradí, tak ako to predstavitelia Nadácie LINAJE deklarujú a nie Múzeu Betliar, ktoré je správcom kultúrnej pamiatky ani Slovenskému národnému múzeu na oficiálny účet. Obec neskôr rozhodne, na čo sa vyzbierané prostriedky použijú.
Z médií sa na druhý deň prostredníctvom televíznej reportáže s názvom Spoplatnená pomocná ruka? dozvedeli aj to, že na ich zasadnutí to vyzeralo ako v Kocúrkove, a že „žiadali od organizátora nájom za obecnú plochu, na ktorej sa má podujatie uskutočniť. Názor zaznel aj z úst samotného organizátora: „Keď mi povedali, že oni za to chcú nájom, tak som asi 5 minút nevedel dýchať a myslel som si že sa mi to sníva.“ Ešte predtým však stihol navštíviť poslanca Júliusa Ferenca a telefonicky kontaktovať Štefana Jánosdeáka. To, čo bolo predmetom rozhovoru môžete počuť vo videu nižšie.
Podľa neskorších informácií z prostredia vedenia obce bolo na 30.mája po 17.tej hodine starostom obce zvolané pracovné zasadnutie, bez prítomnosti verejnosti a médií, na ktorom sa už organizátor zúčastnil a odpovede na otázky poslancom poskytol.
Foto & video: ŽpH
Odpustenie poplatku za užívanie verejného priestranstva, rozprava:
Rozhovor s poslancom Ferencom o benefičnom koncerte:
Moja, vypočuj si, ako rozprávaš a povedz si sama, ako Ťa rozumieť! ARTIKULUJ, MOJA!!! ARTIKULUJ a nehltaj slová, :-). Cmuk!