Obec Krásnohorské Podhradie uzavrela s firmou Skanska SK, a.s. zmluvu o asfaltových úpravách miestnych komunikácií v obci. Konkrétne sa jedná o tri priečne ulice Osloboditeľov, v poradí počnúc od odbočky zo štátnej cesty E 571, od motela.
Podľa zmluvy mala byť stavba odovzdaná zhotoviteľovi najneskôr 22. októbra 2014, práce musia byť hotové do konca októbra 2014. Príprava podložia – teda úprava dier medzi panelmi, v okolí kanálov a vpustí, vyplnenie výtlkov a dier – prebiehala počas troch dní minulého týždňa. Úprava terénu skončila v sobotu, 18. októbra, neskoro popoludní. Podieľali sa na nej aktivační pracovníci pod vedením nového vedúceho obecných služieb.
Prostriedky na opravu troch ciest, pôvodne vyskladaných z panelov, sa našli v rezervnom fonde. Cena predmetu diela je 35.562,03 € s dph. Za túto cenu sa spoločnosť Skanska, resp. jej realizačný závod Cesty, mosty SK – oblasť Východ, zaviazala v rámci predmetu plnenia vykonať nasledovné práce:
– natiahnuť asfaltový betón (ACo 16 tr. II) priemernej hrúbky 60 mm v objeme 340,50 ton
– výškovo upraviť uličné vstupy alebo vpuste do 200 mm zvýšením poklopu v počte 13 kusov a výškovo upraviť 1 krycí hrniec.
Na opravy a ich postup sme sa boli pozrieť priamo v teréne. Pracovníkom spoločnosti išla práca od ruky. S úpravami začali v utorok v ranných hodinách, dokončené budú vo štvrtok popoludní. Zodpovedný pracovník, dozerajúci na práce, vysvetlil, že pre postup rozdelenia šesťcentimetrovej vrstvy do dvoch etáp položenia sa rozhodli kvôli vyššej kvalite a dvojitému valcovaniu. Trojcentimetrovú vrstva sadne po valcovaní viac ako šesťcentimetrová.
Ako vyplýva i zo samotnej zmluvy, najdrahšou položkou je samotný asfalt. Skanska si ho objednáva u spoločnosti Slovnaft, a.s., spracovanie do konečnej podoby zmesi sa realizuje v ich závode vo Veľkej Ide. Horúci asfalt dosahuje teplotu až 170-180° C, pri ukladaní na cestu sa chladí studenou vodou. Pri asfaltovaní nesmie teplota klesnúť pod 5 °C. Pri súčasných teplotách počas dňa mohli už obyvatelia prichádzajúci domov v utorok krátko popoludní parkovať svoje tátoše pred obydliami.
Aj keď firma vie a môže realizovať prípravu podložia, úprava vo vlastnej réžii bola zvolená kvôli úspore nákladov. Zhotoviteľ tak ale nezodpovedá za vady, ktoré by boli/budú spôsobené z dôvodu nevhodne zrealizovaných podklaových vrstiev objednávateľom diela.
Na Slovensku dominujú asfaltové úpravy ciest a komunikácií, napriek výhodám betónových povrchov. Asfalt má však nízky hlučnosť a schopnosť odvádzať vodu. Asfaltový povrch treba obnovovať každých šesť až osem rokov.
Asfalt obsahuje drobné kamenné častice zmiešané s ropou. Finančné ale aj klimatické podmienky zohrávajú tiež dôležitú úlohu, pri výbere materiálu na cesty. Asfalt je ideálny do chladnejších oblastí, keďže veľmi teplé podnebie môže mať za následok jeho zmäknutie, trhliny, prípadne diery. Či už sa obec rozhodla použiť asfalt, či betón, hlavné je, aby bola príjazdová cesta postavená na tvrdom, pevnom podklade a tento potom zabezpečí stabilitu akéhokoľvek materiálu aj kvalitu ciest.
Pridaj komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.