Svitá Krásnej Hôrke pod novým vedením na lepšie časy?

K 31. januáru 2014 odišiel po štyroch rokoch z postu generálneho riaditeľa Slovenského národného múzea /SNM/ Rastislav Púdelka. Z vedenia odišiel na vlastnú žiadosť. Aj napriek tomu, že oficiálnym dôvodom jeho odstúpenia mali byť zdravotné problémy, špekuluje sa o tom, že mu zlomila väz práve dlhotrvajúca a problémová prvá etapa obnovy hradu Krásna Hôrka a k odchodu bol prinútený.

Vo funkcii ho nahradil PhDr. PaeDr. Viktor Jasaň. Jeho prvá pracovná cesta viedla hneď po nástupe do funkcie na Krásnu Hôrku. Nemilo prekvapený mierou škôd, po dvojhodinovej prehliadke požiarom zničenej národnej pamiatky, predstúpil pred novinárov, zrušil informačné embargo uvalené na dianie okolo hradu samotného i jeho rekonštrukcie a prisľúbil pravidelné informovanie o postupe prác.

Prvýkrát od požiaru a nespočetných vyjadrení na tému hradu nahlas povedal, že akékoľvek termíny a prognózy otvorenia nie sú práve najšťastnejšími – ani z úst politikov, ani vedenia SNM a ani sprístupnenie časti hradu súbežne s priebehom stavebných prác nevidí reálne. Prvýkrát v apríli na kontrolný deň prizval okrem vedúcich, aj odborných pracovníkov Múzea Betliar.

Chvíľu času pre každého prítomného – počas posledného kontrolného dňa – kolegu či podriadeného, i pre všetkých zvedavých novinárov si  poverený riaditeľ SNM Viktor Jasaň našiel.

„Vygúglili“ sme si vás, pre potreby článku do prvého čísla obecných novín, pretože životopis sme na stránke Slovenského národného múzea neobjavili. Našli sme popročský pôvod, prácu pre levočské múzeum a prácu pre súkromnú galériu, oceňovanie Warholových obrazov.

Môžem vám ho zrekapitulovať: áno, pochádzam z Poproča, študoval som v Prešove výtvarnú výchovu a slovenský jazyk , trochu som potom učil ale nie veľa. Dostal som sa do Levoče, na konkurz. Začal som robiť v Spišskom múzeu v Levoči, medzitým som študoval dejiny umenia, alebo krajšie a správne povedané vedu o výtvarnom umení. V Levoči som pôsobil 13 rokov, z toho polovicu ako riaditeľ Spišského múzea. Za tejto mojej éry som pričlenil Spišský hrad, ktorý dovtedy patril k Východoslovenskému múzeu, k Spišskému múzeu.

Dohodol som sa, Rudolf Schuster mi podpísal tzv. delimitačný protokol (o odovzdaní a prevzatí kompetencií, majetku, záväzkov – pozn. redakcie). Toto bola v podstate taká moja zásluha, chcel som mať veľké múzeum (úsmev).

Ďalej sme sa už ani pýtať nemuseli, Viktor Jasaň ochotne rozprával o všetkom na čo sme boli zvedaví, bez toho, aby ho bolo treba prerušovať otázkami:

Z Levoče som sa potom vrátil do Poproča a učil som na základnej škole nejaký čas, potom na vysokej škole na katedre dizajnu – dejiny umenia a dizajnu, sedem rokov. Následne som 6 rokov robil pre súkromnú firmu, kde som, dá sa povedať zakladal (alebo spoluzakladal) múzeum a galériu ZOYA. Pri tejto svoje činnosti som spoznal aj pána Barcziho.

A každý sa ma pýta aj na to, ako som sa stal riaditeľom SNM. Každý minister má okruh svojich ľudí, ktorí mu radia. Keď vyhorela Krásna Hôrka, spojila sa aj umelecká obec. Terajší minister nebol spokojný s postupom prác a povedzme si, ani postupom predchádzajúceho vedenia a riaditeľa. Od svojich poradcov dostal tip, že z tohto kraja pochádzam ja, a že by som sa tej Krásnej Hôrky vzhľadom na skúsenosti mohol ujať. Tak ma oslovil a ja som súhlasil.

Slovenské národné múzeum má 18 múzeí a 104 objektov a „spústu“ práce a veľa roboty, ktorú treba urobiť, tak som si vyhľadal tu pána Barcziho (stojaci počas rozhovoru po jeho pravici – pozn.). Vedel som, že pochádza z tohto kraja, že Krásna Hôrka a Betliar sú preňho srdcovou záležitosťou a rozhodol som sa, že vytvorím pozíciu námestníka pre hrady, zámky a kaštiele. On súhlasil a tak sme sa dohodli. Bude mať okrem hradu samozrejme na starosti aj iné veci, aby sme koncepčne trošku pokročili. A ide samozrejme aj o to, aby tu bola mladá krv, aby sa realizovali nápady a mladý prístup.

Nedalo nám ale nespýtať sa na zmenu vedenia : Vymenil ste ľudí aj na iných postoch, nielen prijal nového námestníka. Plánujete ďalšie zmeny?

Áno, áno. Plánujem aj ďalšie zmeny, veď zmena znamená pohyb a pohyb znamená nový život, takže takto treba k zmenám pristupovať. Aj krv prúdi v žilách a nestojí na jednom mieste. A ak niekto stagnuje, treba sa s ním dohodnúť na zmene alebo ho nechať odísť. Ja som zástancom takéhoto jednania, aj takéhoto prístupu.

Ďakujeme za rozhovor.

Kontrolný deň, hrad Krásna Hôrka, 17.4.2014

:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Pridaj komentár